11 – 13 IX 2013 - Warszawa w trzy dni…

11  13 ix 2013 - warszawa w trzy dni 1 20130921 1261878457Trudno zwiedzić całą Warszawę w 3 dni, ale można przez ten czas poczuć jej klimat i zobaczyć najważniejsze zabytki. Przekonali się o tym uczniowie klas II i III Liceum Ogólnokształcącego oraz Technikum, którzy wraz ze swoimi opiekunami: p. Zofią Lichosyt, p. Emilią Karlak, p. Jolantą Janiszewską, p. Magdaleną Stasiak, p. Barbarą Sojką oraz p. Jackiem Piwowarczykiem wyruszyli do Stolicy.
Dzień pierwszy
W Warszawie – oprócz naszych przewodników – powitała nas także deszczowa pogoda. Mimo tego ruszyliśmy poznawać stolicę…
Pierwszy przystanek „zaliczyliśmy” pod budynkiem warszawskiej Giełdy Papierów Wartościowych. Zawiódł nas niestety widok pustej sali notowań. Okazało się bowiem, że od kilku lat nie panuje już tam taki ruch, jak w amerykańskich filmach, gdyż wszystkie transakcje odbywają się droga elektroniczną – w biurach maklerskich.
Po giełdzie pędem udaliśmy się do sejmu. Przewodnik pokazał nam salę posiedzeń, na której w tym czasie pracowali posłowie. Wysłuchaliśmy także krótkiego wykładu dotyczącego historii i współczesności polskiego parlamentaryzmu.
Następnie udaliśmy się do parku Łazienkowskiego, w którym mieliśmy okazję podziwiać (zza parasoli:-) klasycystyczną architekturę oraz zjawiskowe ogrody.
Po krótkim odpoczynku ruszyliśmy w strugach deszczu do Teatru Współczesnego na spektakl pt. „Księżyc i magnolie”. Komedia ukazuje dramatyczny moment w powstawaniu jednego z największych hitów kina wszech czasów, „Przeminęło z wiatrem”. Dzięki wspaniałej roli aktorów: Sławomira Orzechowskiego, Andrzeja Zielińskiego, Leona Charewicza i Marty Lipińskiej wyszliśmy z teatru z lżejszym sercem i ze świadomością, że łatwiej nam będzie podjąć zmagania z codziennością. Dlaczego? Ponieważ – jak się dowiedzieliśmy – nawet największych nie opuszczał strach i że oni również musieli iść na kompromisy po to, by osiągnąć cel.
Dzień drugi
Pobudka 7.00… Po przegadanej nocy była to zabójcza pora. Jednak wizja udania się do siedziby Telewizji Polskiej zmotywowała nas do szybkiego wyjścia.
Będąc już na miejscu szybkim krokiem przeszliśmy do studia i reżyserki TVP Sport. Wspaniałą niespodzianką było także spotkanie z dziennikarzami prowadzącymi program „Pytanie na śniadanie”: Marzeną Rogalską i Łukaszem Nowickim. Wycieczkę zakończyło zwiedzanie muzeum, w którym prześledziliśmy 60-letnią historię telewizji w Polsce.
Po wizycie w TVP pojechaliśmy na zabytkowy cmentarz Powązkowski, na którym pochowani są najwięksi bohaterowie nie tylko minionych lat, ale również teraźniejszych czasów.
Kolejnym punktem było Muzeum Powstania Warszawskiego. Ta część wycieczki miała zupełnie inny klimat. Poszarpane mury obronne, ekspozycja broni, mundury, samoloty, podłoga wyłożona brukiem, rosyjskie i niemieckie plakaty pokrywające ściany – to wszystko uświadomiło nam, jak brutalna jest wojna. Ale eksponaty to nie tylko zdjęcia, dokumenty, to również nagrania relacji powstańców i odgłosy walczącej Warszawy wzbudzające w nas smutek, żal i przerażenie…
Godziny popołudniowe spędziliśmy w Centrum Nauki Kopernik, w którym przez ponad 2 godziny mieliśmy okazję poeksperymentować, poobserwować swoje ciało, jego sprawność, ograniczenia lub możliwości; dowiedzieć się, jak rozchodzą się fale dźwiękowe oraz światło, w jaki sposób powstaje tornado; mogliśmy także doświadczyć tego, co się dzieje podczas trzęsienia ziemi.
Lekko zmęczeni i głodni z radością powitaliśmy centrum handlowe Złote Tarasy, w którym zjedliśmy pyszny obiad i obejrzeliśmy film.
Dzień trzeci
Ostatni dzień naszego pobytu to długi spacer, podczas którego mogliśmy podziwiać architekturę Starego Miasta (ulice: Nowy Świat oraz Krakowskie Przedmieście, Plac Piłsudzkiego, Teatr Narodowy , Pałac Prezydencki oraz Katedrę Św. Jana Chrzciciela). Ostatnim punktem wycieczki było zwiedzanie Zamku Królewskiego.
Niestety, wszystko co dobre, szybko się kończy… Po trzech dniach musieliśmy opuścić ośrodek, pożegnać Warszawę i powrócić do naszych domów.
Wycieczka pozostawiła w nas bardzo pozytywne wrażenia. Stolica Polski to nie tylko tętniąca życiem metropolia, ale również miasto o niepowtarzalnej historii.